MYSELF, LIFE and FOOTBALL (^_^)

Frenzie

Tuesday, December 21, 2010

Janganlah kamu tersesat wahai sahabat...

Assalamualaikum semua (^_^)

Alhamdulillah syukur ke hadrat Allah S.W.T atas rahmat, nikmat serta rezeki yang diberikan..
membolehkan kita bernafas, bergerak dan juga berblogging..(^_^)

Pada entry kali nie..aku nak beri sedikit peringatan dan juga nasihat pada sahabat2 blogger dan juga sahabat2 diluar sana..

Pada masa kini..
terlampau banyak dugaan serta cabaran yang perlu Islam tempuhi. Bukan sahaja di Malaysia tetapi di serata dunia..
Paling merisaukan aku adalah mengenai masalah akidah para umat Islam masa kini..
dengan kemunculan pelbagai ajaran, ikutan atau apa sahaja yang jauh sama sekali dari ajaran Islam..

Yang terbaru adalah mengenai fahaman Syiah yang mula menapak di Malaysia..
dan pihak JAIS telah menangkap lebih 200 orang pengikutnya..
penangkapan dilakukan di Gombak..
(lebih merisaukan aku lagi adalah ia berdekatan dengan tempat aku belajar..)

Huraian mengenai fahaman ini boleh dilihat di link di bawah..

Selain itu..
Terdapat juga golongan manusia yang bagi aku terlebih bijak..
Mereka nie, pandai berhujah sambil menyelitkan fatwa2, hadis2 atau apa juga perkara yang membuat sesiapa yang kurang arif akan percaya..
Mereka sering mempersoal kan Islam...
(mengapa itu..mengapa ini...)
(Islam kan agama yang tidak memaksa..tapi kenapa tak boleh macam nie..)
dan sebagainya......

bagi aku..
janganlah terlampau mempersoalkan apa yang diperintahkan..
kerana Allah S.W.T itu Maha Mengetahui...
pasti apa sahaja perkara yang diperintahkan pasti tidak mendatangkan mudarat..
dan ingatlah..apa yang dilarang-NYA pasti mendatangkan kemudaratan kelak..


Kita memanglah digalakkan mengaji @ menuntut ilmu agama sebagai panduan hidup kita sendiri di masa ini serta masa hadapan..
Tetapi ingatlah, menuntut ilmu ini memerlukan guru @ pengajar yang betul2 arif mengenai apa yang diajarnyanya..yang paling penting berlandaskan Al-Quran dan Hadis..
Kita diberi akal oleh Allah S.W.T untuk menilai baik buruk dalam apa jua perkara yang kita mahu lakukan..
Jadi,gunakan lah ia sebaik-baiknya..

Pada yang mula ingin belajar..
Cari guru yang sesuai dengan apa yang korang mahu belajar..
Selidiklah dahulu guru korang..apa yang diajar..
Janganlah terus menerus mengikut dan memegang sekuat2 yer apa sahaja yang dipelajari tanpa berfikir..
Beritahu ibu bapa korang mengenainya..
Janganlah korang terikut cakap rakan2 korang tanpa berfikir...

dan INGATlah..
pegang sekuat2 yer Rukun Islam (5 perkara) serta Rukun Iman (6 perkara)
insyaallah akidah korang tak akan terpesong..

Itu sahajalah peringatan serata nasihat yang dapat aku berikan..
segala salah silap datangnya dari aku sendiri..dan baiknya datang dari Allah S.W.T..
mudah mudahan ini dapat membuka minda serta panduan kita bersama..

amin...




10 comments:

nub said...

entry yg bagus....

terima kasih!

ajiem said...

sama2..

klau bleh sebarkan la pada rakan2 lain..spya kita dapat sntiasa ingat mengigati antre satu sme lain..
insyaallah..

una said...

cayalah!!! fuyo~~~~ tabik cikit.. ngeee.. kamu bagus!!!

ajiem said...

fuyoo yek...xdelah..mne de bgus..
biase2 jer..(^_^)

Afiefah Safieni said...

wah sangat bagus ni..
makin menjadi2 ajaran sesat sekarang ni,,..
thx info..

ajiem said...

ur welcme afiefah..

yup..mkin berleluasa..
ajim harap..kita bleh sama2 ingat mengingati sesama kita k..

(^_^)

Armiza said...

terima kasih yea..atas peringatan..=)

ajiem said...

sama2 armiza.. (^_^)

Cik Mimie said...

ingt-mengingati antara 1 sama lain sgt2 perlu..lagi2 pd masa skrg yg ada mcm2 godaan..

thankz untuk info ni ajiem..^_^

ajiem said...

yup..thts right..
sangat perlu..

ur wlcme mimie..(^_^)